MINDEORD OM NANNY GLERUP
Det er med stor sorg, at vi har modtaget beskeden, at Nanny Glerup er sovet stille ind
fredag den 12. juni, efter kort tids sygdom.
De fleste kender nok ”Glerups”, og mange kender også Nanny og Ove, som grundlagde
Glerups for 33 år siden. Ove døde i september 2021.
Det er vanskeligt at finde ord, der kan beskrive det tomrum som Nanny efterlader sig,
naturligvis mest hos familien med børn, svigerbørn, børnebørn og oldebørn, men også
hos alle, der var så heldige at lære Nanny at kende.
Nanny var altid nærværende, interesseret og lyttende, og vi har haft mange gode snakke
sammen. Hun og Ove lignede hinanden på det punkt, at man altid fik deres ærlige
mening. De var sammen om alt, siden de mødte hinanden som henholdsvis 16 og 17
årige, og som deres ældste søn Thomas sagde ved mindesammenkomsten efter
bisættelsen: “Det er vanskeligt at tale om mor, uden også at nævne far”.
Nanny og Ove startede det, der endte med at blive Glerups, tilbage i slutningen af
1980’erne. De første mange år var det helt bogstaveligt hårdt håndarbejde, men Nannys
passion og fornemmelse for ulden, sammen med den iderigdom som både Nanny og
Ove havde, gjorde at løsninger blev fundet, og det lille hobbyprojekt voksede til den
virksomhed, det er idag.
Gennem alt dette var der slet ingen tvivl om, at de små grå gotlændere fyldte rigtig
meget. Det var dem, der var grundlaget for det hele, og avlen på gotlænderne betød
meget. Nanny og Ove var med til at importere gotlændere fra Sverige ad flere omgange i
1980’erne og de har været med til at grundlægge den bestand af gotlændere, vi har i
Danmark i dag.
Selv om der ikke længere var får på gården hos Nanny og Ove, så har medlemmerne af
Gotlænderforeningens Klub Himmerland i mange år nydt godt af gæstfriheden hos dem,
hvor mange møder er blevet holdt i Glerups “kantine”, og uld og skindindsamling foregik
i mange år på “Thasdalsgård”. Mange af Klub Himmerlands medlemmer fik også et nært
venskab med Nanny og Ove.
De senere år har uld- og skindindsamlingen fundet sted ved Nannys nye hus, lidt nede
ad vejen, hvor hun også åbnede sit uldværksted for foreningens medlemmer, og hun
deltog som en yderst kompetent underviser i bl.a. skindsyning.
Indtil få uger før sin død, var Nanny involveret i et nyt projekt sammen med Klub
Himmerland, hvor der blev kigget på muligheden for at lave gødningspiller af uld.
Nanny var stadig aktiv som leder af vandgymnastik for et hold “ældre damer” i Aars, hun
tog på udlandsrejser, både alene og sammen med hendes rejseveninder.
Sjældent har udtrykket “Et par flittige hænder er gået i stå” passet så godt, som det gør
for Nanny.
Mindesammenkomsten blev holdt hjemme på “Thasdalsgård”, som stadig er
hovedkvarteret for Glerups, med udsigt over skoven, som Ove fik plantet, og med udsigt
til de bakker ned til Halkær Å, hvor fårene gik i mange år.
Vore tanker går til familien, de tre “drenge” og deres familier med børnebørn og
oldebørn, som nu må finde en hverdag uden Nanny.
Æret være Nannys minde.
Næstformand i Gotlænderforeningen
Jens Bonderup Kjeldsen.